عصب کشی

عصب کشی چیست؟

عصب کشی (روت کانال) یکی دیگر از خدمات دندانپزشکی می باشد که مشکلات داخل دندان یا پالپ که منجر به درد و سوزش شده است، از این طریق برطرف می‌شود. دندانپزشکان در بیشتر مواقع، عصب کشی را به کمک بی حسی موضعی انجام می دهند.

پالپ چیست؟ پالپ از عصب و عروق خونی تشکیل شده است که باعث می شود دندان رشد کند.

دکتر آقاجری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت دندان یکی از برترین دندانپزشکان در سطح کشور می باشد که تمام خدمات دندانپزشکی را با به روز ترین روش های پزشکی انجام می دهد. از جمله خدمات دندانپزشکی در این مطب که به صورت تخصصی و بدون درد انجام می شود، عصب کشی دندان می باشد.

دکتر صادق آقاجری متخصص ایمپلنت دندان برای راحتی افراد در پرداخت هزینه ها با اکثر بیمه های کشور از جمله بیمه ایران، آسیا، بیمه تکمیلی، بانک ملت، بانک مرکزی و… قرارداد دارد و این امکان تا حد زیادی به شما در پرداخت هزینه ها کمک می کند. در ادامه مطلب بیشتر به موضوع عصب کشی و مراحل انجام آن می پردازیم:

چه موقع باید عصب کشی دندان انجام شود؟

یکی از سوالات پرتکرار افراد این است که چه زمانی باید عصب کشی را انجام دهیم؟ اگر قسمت داخلی یک دندان که به آن پالپ گفته می شود، آسیب ببیند یا دچار عفونت و التهاب شود دندان پزشک پس از معاینه تصمیم به انجام عصب کشی می گیرد. وقتی پالپ دندان آسیب ببیند بهترین کار برای حفظ ساختار دندان این است که پالپ از بین برود تا عفونت بیشتر نشود. هنگامی که هر یک از علائم زیر را داشتید بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا عصب کشی انجام شود:

• وجود ترک در دندان یا شکستگی
  • متورم شدن لثه ها و وجود حساسیت
  • احساس درد شدید دندان
  • پوسیدگی عمیق لثه
  • حساسیت دندان به گرما و سرما
  • پوسیدگی عمیق دندان و وجود حفره روی آن

مراحل انجام عصب کشی دندان

• بی حسی موضعی

برای خیلی از افراد این سوال پیش می‌آید که آیا عصب کشی درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت دندانپزشک داروی بی حسی را به لثه تزریق می کند. با این روش لثه شما بی حس می شود و شما هیچ دردی احساس نمی کنید. فقط هنگامی که بی حسی به لثه تزریق می شود یک لحظه احساس سوزش ایجاد می‌شود.

• از بین بردن پالپ دندان

هنگامی که دندان شما بی حس شود دندانپزشک قسمت بالای دندان استفاده از ابزار آلات شکاف کوچکی ایجاد می کند. وقتی که پالپ آسیب دیده یا آلوده باشد و با چشم دیده شود، دندانپزشک با استفاده از ابزاری بنام “فایل” آن آلودگی را به آرامی بر می دارد. متخصص دندانپزشک باید برای اینکه کانال دندان کاملاً تمیز شود دقت بالایی داشته باشد.

• استفاده از آنتی بیوتیک

پس از اینکه پالپ دندان برداشته شد برای اینکه عفونت به بدن بیمار منتقل نشود، دندانپزشک قسمت باز شده را به کمک یک آنتی بیوتیک پوشش دهد تا عفونت کم شود و مانع از تشدید عفونت و آلودگی شود. پس از اینکه کانال های دندان کاملاً تمیز شد دندانپزشک با استفاده از یک خمیر، دندان را پر می کند تا آلودگی به آن وارد نشود.

• پر کردن به صورت موقت

دندانپزشک شکاف کوچکی که بر روی قسمت بالایی دندان ایجاد کرده است را موقتی پر می کند تا کانال دندان از طریق بزاق دهان آسیب نبیند.

اقدمات پس از روت کانال چیست؟

پروسه عصب کشی دندان یا همان روت کانال عمل دشواری نیست و می توان پس از یک روز از انجام آن به کارهای خود ادامه دهید. اما بهتر است از جویدن غذاهای سخت با دندانی که تازه عصب کشی شده است خودداری شود. پس از انجام عصب کشی به آرامی دندان خود را مسواک بزنید. هنگامی که اثر داروی بی حسی از بین می رود کمی در ناحیه لثه و دندان احساس درد به وجود می آید و لثه تا حدودی متورم می شود که طبیعی است؛ دندانپزشک برای کاهش درد دارو تجویز می کند.

اگر احساس درد دندان و لثه بیشتر از چند روز ادامه داشته باشد طبیعی نیست و حتماً باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. پس از گذشت چند روز از پروسه روت کانال باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در این جلسه دندانپزشک از دندان شما تصاویری را با کمک اشعه ایکس تهیه می‌کند تا اطمینان داشته باشد عفونت روت کانال کاملاً از بین رفته است. در این صورت دندان را به صورت دائم پر می کند.

مراحل پس از روت کانال چیست؟

هزینه روت کانال چقدر است؟

دندانپزشک پس از معاینه بیمار می تواند هزینه انجام عصب کشی را تعیین کند. تعداد ریشه دندان آسیب دیده در برآورد هزینه تاثیر دارد. هرچقدر تعداد ریشه دندان بیشتر باشد هزینه هم بالاتر می رود. نکته قابل توجه در برآورد هزینه این است که دندان های عقب به دلیل اینکه دسترسی به آنها کمی سخت است هزینه بیشتری دارند.

دکتر صادق آقاجری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت دندان در مطب خود با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی از بروزترین روش های دندانپزشکی استفاده می کند که تا حد زیادی عوارض و درد ناشی از انجام عمل را کاهش می دهد. در این مطب تمامی خدمات دندانپزشکی هزینه های بسیار پایینی دارند و شما با داشتن بیمه، هزینه اندکی پرداخت می کنید.
برای دریافت مشاوره و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید.

09384444595  –  02122887547

استفاده از روکش دندان

پس از انجام عصب کشی به دلیل اینکه پزشک برای خارج کردن عفونت باید حفره عمیقی ایجاد کند تا بتواند تمام آلودگی ها را از بین ببرد ساختار دندان دچار تغییر می شود، و کمی مقاومت خود را از دست می دهد و ضعیف می شود. برای اینکه بتواند دوام بالایی داشته باشد، پزشکان روکش را پیشنهاد می کنند. روکش یک ماده ترمیمی است. خیلی از افراد علاقه‌ای به نصب روکش ندارند و ترجیح می دهند دندان خود را پر کنند که مانعی ندارد.
ولی استفاده از روکش برای دندان های عصب کشی شده و آسیب دیده گزینه بسیار خوبی است تا دندان هنگام غذا خوردن و صحبت کردن مانند قبل استحکام بالایی داشته باشد و دچار شکستگی و ترک خوردگی نشود. یکی از مزایای استفاده از روکش، شکل ظاهری آن است که کاملاً با دندانهای دیگر مطابقت دارد. زیرا هنگام عصب کشی ممکن است رنگ دندان کمی تغییر کند که با استفاده از روکش این رنگ پوشش داده می شود.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.