درمان پوسیدگی دندان

درمان پوسیدگی دندان در سلامت وبهداشت فرد و همچنین زیبایی ظاهری اهمیت بسیاری دارد. گاهی تکه های غذا در میان شیار های دندان ها گیر میکند و به وسیله مسواک  پاک نمی شوند یا فرد در بهداشت دهان و دندان خود به دقت عمل نمی کند. این تکه های غذا به مرور حالت اسیدی به خود می گیرند و فرآیند پوسیدگی دندان شروع می شود. بعد از مدتی باعث سوراخ شدن دندان می شوند. در این قسمت ها باکتری و میکروب جمع می شود و باعث غفونت و خرابی دندان ها می شود. به همین دلیل است که پزشکان روی استفاده از نخ دندان و استفاده اصولی از مسواک تاکید فراوان دارند.

درد در ناحیه پوسیدگی ، به وجود آمدن حساسیت به سرما گرما و ترشی از نشانه های پوسیدگی دندان است. در این مرحله باید برای درمان پوسیدگی دندان به دندان پزشک مراجعه کرده ، دندان پزشک با معاینه و عکس برداری اقدام به درمان می نماید.

از نواحی مستعد برای پوسیدگی دندان و عفونت می توان فاصله بین دندان ها ، شیار دندان ها به ویژه دندان های عقبی و محل اتصال لثه و دندان را نام برد. با نظافت دقیق تر این نواحی تا حدودی از پوسیدگی جلوگیری کرد.دکتر آقاجری جراح لثه و متخصص ایمپلنت دندان و لمینت دندان.

عوامل پوسیده شدن دندان ها عبارتند از :

عوامل پوسیده شدن دندان ها عبارتند از

عواملی که باعث می شوند ما بعدا به درمان پوسیدگی دندان احتیاج داشته باشیم موارد زیر هستند.

مسواک زدن به شکل غیر اصولی

عدم استفاده از نخ دندان

حذف استفاده از دهان شویه های مناسب

استفاده بی رویه شیرینی جات و ترشی جات

عدم استفاده از مسواک جدید هر 3 تا 6 ماه یکبار

عدم استفاده مرتب از مسواک

بی اهمیت بودن نسبت به جرم گیری

عدم مراجعه به دندان پزشک برای معاینات هر 6 ماه

استفاده زیاد از کربوهیدرات که نقش منبع غذایی برای باکتری ها دارند

در برخی از مردم ترشح ناکافی بزاق

استعمال دخانیات و استفاده از مواد مخدر

عدم درمان پوسیدگی دندان چه عوارضی در پی خواهد داشت؟

شکستن دندان و همچنین لق شدن آن

عفونت لثه که از نشانه های آن تورم ، قرمزی و خون ریزی لثه می باشد.

تخریب استخوان فک در ناحیه دندان پوسیده که در موارد حاد به وجود می آید.

آبسه دندان که معمولا بسیار دردناک است از عوارض عدم درمان پوسیدگی دندان می باشد.

عفونت سینوس های نزدیک به دندان پوسیده که به آن سپسیس نیز می گویند.

تاثیر منفی در گوارش انسان نیز از عوارض عدم درمان پوسیدگی دندان می باشد زیرا جویدن غذا با مشکل مواجه می شود و به چرخه گوارش آسیب می رساند.

سوالات متداول

هنگامی که یک دندان اغلب در معرض اسید قرار می گیرد ، به عنوان مثال ، اگر به دفعات در طول روز می خورید یا می نوشید ، به خصوص غذاها یا نوشیدنی هایی که حاوی قند و نشاسته هستند ، چرخه های مکرر حملات اسیدی باعث می شود که مینای دندان همچنان مواد معدنی از دست برود. ممکن است لکه های سفید در جایی که مواد معدنی از بین رفته اند ظاهر شود. این نشانه پوسیدگی زودرس در فرآیند پوسیدگی دندان است

در یک تیم ، پلاک و مواد چسبنده و باکتری ها و نوشیدنی هایی حاوی شکر یا نشاسته قرار دارند (مانند شیر ، نان ، کوکی ها ، آب نبات ، سودا ، آب میوه ، و بسیاری دیگر). هر وقت چیزی بخوریم یا بنوشیم که حاوی شکر یا نشاسته باشد ، باکتریها از آنها برای تولید اسیدها استفاده می کنند. این اسیدها سطح سخت بیرونی دندان یا مینای دندان را تخریب می کنند.

در تیم دیگر مواد معدنی موجود در بزاق ما (مانند کلسیم و فسفات) به علاوه فلوراید حاصل از خمیر دندان ، آب و منابع دیگر وجود دارد. این تیم با جایگزین کردن مواد معدنی از دست رفته در هنگام حمله اسید به مینای کمک می کند.

احوال دندان های ما در طی روز این روند طبیعی از دست دادن مواد معدنی و بازیابی مواد معدنی را طی می کند.

شکستن دندان و همچنین لق شدن آن

عفونت لثه که از نشانه های آن تورم ، قرمزی و خون ریزی لثه می باشد.

تخریب استخوان فک در ناحیه دندان پوسیده که در موارد حاد به وجود می آید.

آبسه دندان که معمولا بسیار دردناک است از عوارض عدم درمان پوسیدگی دندان می باشد. برای مطالعه ادامه مطلب کلیک نمایید:

درمان پوسیدگی دندان

همین حالا فرم زیر را پر نمایید