فرآیند پوسیدگی دندان

فرآیند پوسیدگی دندان چگونه است؟

فرآیند پوسیدگی دندان: چگونه می توان آن را معکوس کرد و از حفره جلوگیری کرد؟ آیا می دانید که یک حفره نتیجه فرایند پوسیدگی دندان است که به مرور زمان این اتفاق می افتد؟ آیا می دانید که برای جلوگیری از ایجاد حفره می توانید این روند را قطع کرده و حتی معکوس کنید؟ در این مقاله چگونگی شروع فرآیند پوسیدگی دندان و چگونگی متوقف کردن این روند و پیشگیری از آن را توضیح می دهیم.

درون دهان ما چه می گذرد؟

در یک تیم ، پلاک و مواد چسبنده و باکتری ها و نوشیدنی هایی حاوی شکر یا نشاسته قرار دارند (مانند شیر ، نان ، کوکی ها ، آب نبات ، سودا ، آب میوه ، و بسیاری دیگر). هر وقت چیزی بخوریم یا بنوشیم که حاوی شکر یا نشاسته باشد ، باکتریها از آنها برای تولید اسیدها استفاده می کنند. این اسیدها سطح سخت بیرونی دندان یا مینای دندان را تخریب می کنند.

در تیم دیگر مواد معدنی موجود در بزاق ما (مانند کلسیم و فسفات) به علاوه فلوراید حاصل از خمیر دندان ، آب و منابع دیگر وجود دارد. این تیم با جایگزین کردن مواد معدنی از دست رفته در هنگام حمله اسید به مینای کمک می کند. احوال دندان های ما در طی روز این روند طبیعی از دست دادن مواد معدنی و بازیابی مواد معدنی را طی می کند. دهان ما پر از باکتری است. صدها نوع مختلف در دندان ها ، لثه ها ، زبان و سایر نقاط دهان ما زندگی می کنند. بعضی از باکتری ها مفید هستند. اما برخی از آنها می توانند مضر باشند مانند مواردی که در فرآیند پوسیدگی دندان نقش دارند.

پوسیدگی دندان نتیجه عفونت با انواع خاصی از باکتری هایی است که از مواد قندی در مواد غذایی ایجاد می شوند و اسیدها را تولید می کنند. با گذشت زمان ، این اسیدها می توانند حفره ای در دندان ایجاد کنند و فرآیند پوسیدگی دندان را تسریع می بخشند. اگر به بهداشت و سلامتی دندان خود اهمیت ندهید ممکن است دندان خود را کامل از دست بدهید. و برای جایگزینی عمل ایمپلنت دندان انجام دهید.

دکتر صادق آقاجری با سالها فعالیت و سابقه در این عرصه با تیمی مجرب کار جراحی ایمپلنت شما را برعهده میگیرد.

در فرآیند پوسیدگی دندان حفره چگونه توسعه می یابد؟

هنگامی که یک دندان اغلب در معرض اسید قرار می گیرد ، به عنوان مثال ، اگر به دفعات در طول روز می خورید یا می نوشید ، به خصوص غذاها یا نوشیدنی هایی که حاوی قند و نشاسته هستند ، چرخه های مکرر حملات اسیدی باعث می شود که مینای دندان همچنان مواد معدنی از دست برود. ممکن است لکه های سفید در جایی که مواد معدنی از بین رفته اند ظاهر شود. این نشانه پوسیدگی زودرس در فرآیند پوسیدگی دندان است.

چگونه می توانیم به دندان ها کمک کنیم تا در جنگ سخت پیروز شوند و از حفره جلوگیری کنند؟

برای درمان پوسیدگی دندان و راه های جلوگیری از آن به موارد زیر دقت نمایید:

از فلوراید استفاده کنید : فلوراید ماده معدنی است که می تواند از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کند. حتی می تواند پوسیدگی زودرس دندان را معکوس یا متوقف کند. فلوراید برای محافظت از دندان کار می کند. از ریزش مواد معدنی از روی مینای دندان جلوگیری می کند و مواد معدنی از دست رفته را جایگزین می کند. توانایی باکتریها در ساخت اسید را کاهش می دهد. از چه طریقی فلوراید دریافت کنیم؟ از طریق آب در آمریکا 74 درصد مردم از طریق سرویس آب رسانی فلوراید دربافت می کنند و سریس می گیرند.

مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید : اگر پزشک تشخیص دهد کودک شما به فلوراید بیشتری احتیاج دارد ، از ژل فلوراید برایش استفاده می کند. قرص فلوراید تجویز می کند. دهان شویه حاوی فلوراید را پیشنهاد می دهد. اگر در آب مصرفی شما فلوراید وجود ندارد ، دکتر را در جریان بگذارید. احتمالا او دهان شویه ، قرص یا ژل فلوراید برایتان تجویز می کند.

توجه داشته باشید که چقدر غذا می خورد ، و همچنین چه چیزی می خورد: رژیم  شما در جلوگیری از حفره از اهمیت برخوردار است.  هر وقت چیزی بخوریم یا بنوشیم که حاوی قند یا نشاسته باشد ، باکتری های موجود در دهان ما از قند و نشاسته برای تولید اسید استفاده می کنند. این اسیدها در مینای دندان شروع به تخریب می کنند.

بزاق ما می تواند به مقابله با این حمله اسیدی کمک کند. اما اگر در طول روز به طور مکرر غذا بخوریم – به خصوص غذاها و نوشیدنی های حاوی شکر و نشاسته – حملات مکرر اسید باعث افزایش جنگ می شوند و باعث می شوند دندان مواد معدنی خود را از دست بدهد و در نهایت دچار حفره شود.

رزرو نوبت

تلفن : 02122887547 – 09384444595

برای اطلاعات بیشتر به لینک مقابل مراجعه نمایید: درمان پوسیدگی دندان

در کجا می توان درمان پوسیدگی دندان را انجام داد؟

از جمله کلینیک های متخصص و معتبر می توان به کلینیک دکتر آقاجری اشاره کرد. ایشان با توجه به سابقه و تجربه ی طولانی مدتی که دارند می توان به صورت کاملا تخصصی پوسیدگی دندان شما را به طور کامل برطرف و درمان کند.

قیمت درمان پوسیدگی دندان چقدر است؟

قیمت درمان پوسیدگی دندان به شدت پوسیدگی بستگی دارد. در صورتی که پوسیدگی کم باشد از قیمت پایین تری برخوردار است اما در صورتی که پوسیدگی پیشروی کرده و به دندان های مجاور نیز آسیب زده باشد مسلما قیمت بیشتری برای درمان می طلبد. اما جای هیچ گونه نگرانی بابت قیمت درمان پوسیدگی دندان نیست شما می توانید با مراجعه به کلینیک دکتر آقاجری از پوسیدگی دندان خود را با قیمتی منصفانه و مقرون به صرفه انجام دهید.

چه عاملی باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

عوامل بسیاری وجود دارد که باعث پوسیدگی دندان می شود. به طور مثال می توان به مصرف زیاد نوشیدگی های الکل دار و گاز دار چون نوشابه، عدم بهداشت دهان و دندان، مصرف زیاد قند و شیرین، افزایش سن و… اشاره کرد. البته در برخی از افراد به طور ژنتیکی از دندان هایی آسیب پذیر برخوردارند که به راحتی با هر دلیلی آسیب دیده و پوسیده شده است.

4.9/5 - (16 امتیاز)

0 دیدگاه

  1. حسین خواجوی گفت:

    ببخشید من یکی دوتا از دندان های آسیابم صدمه دیده و پوسیده شده. آیا امیدی به ترمیم هست یا باید بکشمش؟

    • کرم زاده گفت:

      باید عکس رادیوگرافی از دندان های شما دیده شود تا بشود نظر تخصصی بر روی قابل نگهداری بودن دندان های شما داد.

  2. امید گفت:

    من یکی از دندان های تقریباً جلوییم دچار پوسیدگی کمی شده. ولی خندیدنی نشون میده خودشو باید ترمیم بشه یا ایمپلنت؟

    • کرم زاده گفت:

      اگر دندانتان قابل نگهداری باشد با روش های ترمیمی دندانتان حفظ میشود و نیاز به ایمپلنت نمیباشد

  3. کیوان هوشمند گفت:

    ببخشید بنده در کودکی چندتا از دندون هامو پر کردم. که روکش سیاه هم داره. امکان روکش سفید کردن برای آنها وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *