پیوند پودر استخوان

دلیل کاربرد پیوند پودر استخوان در ایمپلنت چیست ؟؟

پیوند پودر استخوان: یکی از مواردی که ممکن است در حین فرایند کاشت ایمپلنت دندان، به آن نیاز باشد، پیوند پودر استخوان ایمپلنت است که در شرایط خاصی انجام می شود و در این مقاله از سایت دکتر صادق آقاجری، جراح لثه و متخصص کاشت ایمپلنت، به بررسی این مطلب خواهیم پرداخت.

زمانی که افراد به دلایل مختلفی ناچار به خارج کردن ریشه دندان خود می شوند، به کارگیری ایمپلنت دندان یکی از بهترین راه های بازگردانی دندان از دست رفته است.

اما نکته مهم و قابل توجه در کاشت ایمپلنت دندان در فک این است که، این عمل نیازمند استخوان فک محکم و دارای تراکم مورد نیاز است. در نتیجه در شرایطی که استخوان فک بیمار تحلیل رفته باشد و یا به دلیل نداشتن ارتفاع مورد نیاز جهت کاشت پایه ایمپلنت، مناسب نباشد و یا از تراکم لازم برخوردار نباشد، ناچار به انجام پیوند پودر استخوان در فک خواهیم بود.

با بکارگیری پودر استخوان در فک بیمار، کیفیت فک بالاتر می رود و تراکم آن بیش تر خواهد شد و همچنین این عمل باعث درمان شدن بیماری تحلیل استخوان شخص فک می شود. طبق نتایج به دست آمده از آمار و ارقام کاشت ایمپلنت های دندانی برای بیماران مختلف، حدال پنجاه درصد از بیماران، در طول پروسه درمان خود به پیوند پودر استخوان در فک نیاز پیدا کرده اند. پودر استخوان دارای انواع و اقسام گوناگونی می باشند که با معاینه دندانپزشک مجرب، بهترین نوع سازگار و مناسب با شرایط استخوان فک بیمار انتخاب و پیوند داده می شود.

کاربردهای دیگر پیوند پودر استخوان در فک به جز برای کاشت ایمپلنت در چه مواردی می باشد؟

کاربرد پیوند پودر استخوان برای استخوان فک در دندان پزشکی، تنها در زمان کاشت ایمپلنت نمی باشد بلکه این روزها در زمانی که بیمار مجبور به کشیدن دندان خود می شود هم، پودر استخوان را در محل دندان کشیده شده قرار می دهند تا هر زمانی که بیمار مورد نظر تصمیم به عمل کاشت ایمپلنت گرفت، بتواند به راحتی این کار را انجام دهد و فکش دچار تحلیل نشود.

همچنین برخی افراد به دلایل مختلفی دچار تحلیل لثه می شوند که در نهایت باعث لق شدن دندان ها شده و دندان ها می افتند؛ در این شرایط پودر استخوان، استحکام لازم را به بستر فک باز می گردد و مانع از افتادن دندان ها خواهد شد.

انواع مواد مختلف پیوند پودر استخوان کدام اند ؟

پودرهای استخوانی که برای بازسازی استخوان تحلیل رفته فک و یا ایجاد ارتفاع و استحکام مورد نیاز جهت کاشت ایمپلنت دندان، استفاده می شود، انواع مختلفی دارند که یک نوع آن که از استخوان بدن خود بیمار گرفته می شود، اتوگرافت نام دارد اما بقیه انواع آن ها فرآوری شده و کاملا ایمن، از جهت انتقال بیماری و سازگاری با فک بیماران هستند.

اتوگرافت، اصطلاحا به استخوانی گفته میشود که از قسمتی از بدن بیمار گرفته شده و به قسمتی که نیازمند آن است پیوند زده می شود؛ اتوگرافت را یا از فک پایین بیمار می گیرند که معمولا قسمت عقب فک پایین یا چانه بیمار، کاندیدای این عمل می باشند و یا از لگن بیمار یا استخوان درشت نی ساق پای وی میگیرند.

اما چنانچه، شخص ییمار به هر دلیلی تمایلی به گرفتن استخوان از نواحی دیگر بدن خود را نداشته باشد، می توان از بانک بافت، از استخوان های افرادی که فوت شده اند، پودر استخوان گرفت که به این روش آلوگرافت گفته می شود. نوع دیگری از مواد پودر استخوان، زنوگرافت می باشد که از حیوانات و عموما گاوها گرفته می شود.

آلوپلاست، آخرین روش گرفتن پودر استخوان برای پیوند پودر استخوان است که روش استفاده کردن از مواد مصنوعی می باشد. علاوه بر آن روش های نوینی مثل استفاده از پروتئین مورفوژنتیک استخوانی-2 (BMP-2) هم می تواند راه حل بسیار مناسبی باشد. BMP-2 پروتئینی است که به طور طبیعی در بدن انسان هست و با تحریک سلول ها نیاز آن ها را به پیوند پودر استخوان از بین می برد و باعث تشکیل استخوان می شود.

سایر موادی که باعث ترمیم دندان می شود هم به وسیله تکنولوژی DNA ساخته خواهند شد. این مواد پروتئینی به صورت های مختلف خمیر، ژل، پودر و گرانول قابل عرضه هستند.

انواع مواد مختلف پیوند پودر استخوان کدام اند ؟

 

 

روش های استفاده از پودر استخوان به چه روش هایی انجام می شود؟

فرایند پیوند پوند پودر استخوان به سه طریق انجام می شود که عبارتند از روش تحریک استخوان (Osteoinduction) ، روش جوش خوردن با استخوان (Osteogenesis) و روش هدایت استخوان (Osteoconduction) که در این بخش به توضیح مختصری درباره آن ها می پردازیم. در متد تحریک استخوان،سلول های گرافت استخوانی،باعث تحریک استئوبلاست ها که مسئول رشد و تشکیل استخوان جدید هستند، می شوند.

در متد جوش خوردن، رشد استخوان جدید و تشکیل استخوان فک به واسطه جوش خوردن با استخوان استئوبلاست های لازم که از گرافت استخوانی گرفته می شوند، انجام می شود. در متد هدایت استخوان، از گرافت استخوانی تحت عنوان اسکافولد، در راستای رشد استخوان جدید، استفاده می شود. به عبارت دیگر گرافت استخوانی را می توا یک چهارچوب در نظر گرفت که استخوان جدید در قالب آن تولید می شود و رشد می کند.

بهترین روش پیوند استخوان برای عمل ایمپلنت کدام است؟

انجام عمل پیوند پودر استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان در فک ، اگر به این صورت انجام شود که قرار دادن فیکسچر ایمپلنت و قرار دادن پودر استخوان در اطراف ناحیه ای که ایمپلنت قرار داده می شود و تحلیل رفته است در یک زمان واحد انجام شود، بهترین روش روش خواهد بود و در یک دهه اخیر موفقیت بالای 96 درصد را کسب کرده است.

هزینه پیوند پودر استخوان به چه صورت می باشد؟

پیوند پودر استخوان با توجه به ماده پودر استخوان و مقادیر مورد استفاده از آن که، بستگی به وسعت تحلیل رفتن استخوان فک بیمار دارد، متفاوت می باشد.

بنابراین، در حین انجام کار و بنابر نیاز بیمار مشخص می شود که فک بیمار به چه مقدار پودر استخوان جهت پیوند فک و بازسازی  و رشد استخوان، جهت کاشت پایه ایمپلنت نیاز دارد.

دکتر آقاجری، متخصص کاشت ایمپلنت ارزان و جراحی لثه، با ارائه با کیفیت ترین متریال پودر استخوان، بهترین خدمات دندانپزشکی را به بیماران عزیز با مناسب ترین قیمت ها، ارائه می دهد.

پیوند پودر استخوان چیست؟

پیوند پودر استخوان یک نوع جراحی می باشد که در هنگام کاشت ایمپلنت برای افرادی که دارای استخوان فک نا مناسبی باشند انجام می شود. پودر استخوان می تواند قسمتی از استخوان بدن انسان باشد که پیوند زده می شود یا با استفاده از برخی مواد مصنوعی مشابه با استخوان فک انجام می شود.

کاربرد پیوند پودر استخوان چیست؟

در شرایطی که استخوان فک بیمار تحلیل رفته باشد و یا به دلیل نداشتن ارتفاع مورد نیاز جهت کاشت پایه ایمپلنت، مناسب نباشد و یا از تراکم لازم برخوردار نباشد، ناچار به انجام پیوند پودر استخوان در فک خواهیم بود.

مزیت استفاده از پودر استخوان چیست؟

با بکارگیری پودر استخوان در فک بیمار، کیفیت فک بالاتر می رود و تراکم آن بیش تر خواهد شد و همچنین این عمل باعث درمان شدن بیماری تحلیل استخوان شخص فک می شود.

2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *