مراقبت از دندان

برای مراقبت از دندان ها چه باید کرد؟

مراقبت از دندان: مهم ترین اجزای صورت و بدن دندان ها می باشد. دندان های سالم و مرتب نه تنها باعث حفظ ایمنی بدن هستند بلکه موجب زیباتر شدن چهره و طرح لبخند فرد می شوند. به همین خاطر است که مراقبت از دندان بسیار حائز اهمیت بوده و اجرای نکات آن برای تمامی افراد ضروری است.

مراقبت از دندان شامل نکات قبل از درمان یا پس از درمان می باشد. به عنوان مثال درصورتی که اقدام به کاشت ایمپلنت دندان کرده باشید باید مراقبت از دندان کاشته شده را بسیار جدی بگیرید. در این صورت علاوه بر آسیب به دندان ایمپلنت شده از پوسیدگی سایر دندان های طبیعی نیز جلوگیری می کنید.

گذشت زمان و به طبع آن افزایش طول عمر بر سلامت دندان ها تاثیر مستقیمی دارد بدین گونه که افزایش سن یکی از عامل هایی است که باعث پوسیدگی دندان های می شود. از طرفی دیگر بسیاری از عوامل و اختلالاتی وجود دارد که در سنین جوانی رخ می دهد و اگر به موقع به آن ها رسیدگی نشود موجب از دست رفتن دندان ها می گردد. در این زمان است که باید از روش های مختلفی چون کاشت ایمپلنت، دندان مصنوعی و… جهت جایگزینی مجدد دندان از دست رفته استفاده کنید.

از دست دادن دندان ها باعث بر هم خوردن نظم بدن شده و مشکلات بسیاری را برای شخص بیمار از جمله مشکلات گوارشی چون خوب نجویدن و عمل هضم غذا را شامل می شود. همچنین نبود دندان ها یا پوسیدگی که همراه آن سیاه شدگی وزرد شدن دندان ها را به دنبال دارد باعث از بین رفتن زیبایی چهره و اعتماد به نفس شخص می شود.

متاسفانه در جامعه امروزی اهمیت چندانی را به محافظت از دندان و اجرای راه کاری های لازم چون جراحی لثه، کامپوزیت، ایمپلنت و… برای محافظت از آن ها پرداخته نمی شود. اکثر مردم باور دارند که مراقبت از دندان با مسواک زدن قبل خواب و استفاده از نخ دندان کفایت می کند. این افراد همچنین تا زمانی که دچار دندان درد نشده و مشکلات جدی برایشان اتفاق نیوفتد به دکتر دندانپزشک مراجعه نمی کنند.

کلینیک دکتر صادق آقاجری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت دندان آمادگی خود را برای معاینه و پیشگیری از آسیب های جدی به دندان های شما آمادگی خود را اعلام می دارد. این مر کز با دارا بودن متخصصان مجرب و ماهر می توانند در صورت مشاهده آسیب در نواحی دندان ها یا برای جلوگیری از این امر بهترین درمان ها را به صورت کاملا تخصصی در محیطی کاملا بهداشتی انجام دهند.

دکتر آقاجری با ارا بودن سابقه ی درخشان و تجربه ی بالایی که در این زمینه دارد می تواند برای مراقبت از دندان شما بهترین مشاوره را در اختیارتان بگذارد. در صورت تمایل می توانید با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و نوبت خود را رزور کنید.

نکات مراقبت از دندان ها min

نکات مراقبت از دندان ها چیست؟

دندان از سنین کودکی شروع به رشد کرده و هر یک وظایفی خاص خود را دارا می باشند. اولین سری از دندان ها در شش ماهگی نوزاد شروع به رشد کرده و آخرین سری آن ها در سنین جوانی در حدود 18 تا 20 سالگی رشد می کنند. باید توجه داشت که هر سری از دندان ها مراقبت های خاص خود را می طلبد و باید به آن ها توجه ویژه ای شود.

دندان ها به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند که شامل موارد زیر است:

  • دندان های شیری
  • دندان های دائمی
  • دندان های عقل

هر کدام از این دندان ها دارای وظایف و ویژگی های خاص خود می باشندکه مراقبت از دندان و محافظت از آن بسیار حائز اهمیت بوده. مراقبت از دندان دارای نکته ی اساسی می باشد که باید بر طبق آن رعایت شود تا دندان هایی سالم و زیبا را داشته باشیم.

♦ دندان های شیری

اولین سری از دندان ها که در دهان رشد می کند دندان شیری نام دارد. رشد دندان های شیری از شش ماهگی فرد شروع شده و در نهایت به 20 عدد دندان خاتمه می یابد. نکته ی حائز اهمیت در رشد این دندان این است که به صورت قرینه رشد می کنند. بدین صورت که دو دندان نیش با هم شروع به رشد کرده یا با حاقل فاصله ی زمانی رشد آن ها تکمیل می شود.

تعداد دندان های رشد کرده کودک در فک بالا و پایین برابر است، یعنی هر فک شامل 10 عدد دندان شیری است که شامل 4 دندان پیش، دو دندان نیش و 4 دندان آسیاب می باشد. از آن جا که دندان های شیری در فک ریشه دارند و در تکلم و جویدن غذا به کودک کمک می کند در نتیجه باید مراقبت از آن ها را جدی گرفت.

♦ دندان های دائمی

دندان های دائمی بعد از تکمیل رشد دندان های شیری و افتادن طبیعی آن ها شروع به رشد میکند و تا 20سالگی ادامه پیدا می کند. از آن جا که این سری از دندان ها تا آخر عمر همراه ماست در همین راستا باید توجه ویژه ای به آن داشت و مراقبت از دندان دائمی را حائز اهمیت دانست.

دندان های دائمی در نهایت با رشد 32 دندان در بدن تکمیل می گردند. 4 دندان پیش علاوه بر اینکه بر ظاهر شما تاثیر گذار هستند وظیفه بریدن و تکه کردن غذا را بر عهده دارند. این دندان ها در برابر ضربه بسیار آسیب پذیر هستند لذا باید از صدمه دیدن آن ها به شدت محافظت کرد. دو دندان نیش که در لثه رشد می کند در واقع کمک به بریدن بهتر غذای سفت می کند. دسته ی آخر از دندان ها شامل دندان های آسیاب می باشد که شامل 10 عدد دندان در هر فک است و وظیفه جویدن و ریز کردن غذا ها را بر عهده دارد.

♦ دندان های عقل

آخرین سری از دندان ها که در لثه شروع به رشد می کند دندان عقل نام دارد و در انتهای دهان در مجاورت دندان آسیاب دوم قرار دارد. وظیفه ای که دندان عقل بر عهده دارد جویدن بهتر غذا می باشد. اما رشد دندان عقل در لثه برای برخی از افراد خوشایند نبوده و همراه با دردها و مشکلات بسیاری می باشد. زیرا در جای مناسب خود رشد نکرده یا رشد آن ها به دلایلی مطلوب نبوده لذا به خارج کردن و کشیدن دندان عقل اقدام می کنند.

در همین راستا باید نسبت به مراقبت هایی قبل از رشد دندان عقل و پس از رشد آن توجه ویژه ای را داشته باشید.

انواع دندان ها و نکات مراقبتی از آن ها

10 نکته کلیدی مراقبت از دندان

برای آن که از دندان های سفید و زیبا برخوردار شوید باید نکات مراقبت از دندان را به طور روزانه و با دقت انجام دهید. در غیر این صورت نه تنها زیبایی چهره خود را از دست می دهید بلکه مسبب بیماری های دهان و دندانی بسیاری از جمله پوسیدگی و عفونت لثه ای می شوید.

در این قسمت از مقاله به 10 نکته کلیدی مراقبت از دندان ها اشاره شده است که رعایت به این نکات می توانید دندان هایی زیبا را برای شما بیافریند.

1) قبل از خواب حتما مسواک بزنید

یکی از مهم ترین نکات مراقبت از دندان ها استفاده از مسواک است. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه می شود حتما دوبار در طول شبانه روز که یکی از این دفعات حتما قبل از خواب شبانه باشد مسواک بزنید. چرا که ماندن ذرات ریز غذا ها و باکتری های در دهان هنگام خواب باعث پوسیدگی دندان ها می شود. مسواک زدن حتما دو دقیقه با دقت انجام شود و توجه داشته باشید هنگام مسواک زدن از قسمت های داخلی دندان ها در دهان قافل نشوید.

دکتر های دندان پزشکی توصیه می کنند که به طور نرمال هر سه ماه یک بار مسواک هایتان را تعویض نمایید. چنانچه احساس می کنید مسواک تان کارایی قبلی را ندارد پس از بررسی برس های آن در اسرع وقت برای تعوبض مسواکتان اقدام کنید.

2) خمیر دندان فلوراید دار استفاده کنید

برای محافظت از دندان ها حتما از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید زیرا فلوراید موجود در خمیر دندان باعث حفاظت از مینای دندان شده و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. اغلب مردم برای حفظ ظاهر و زیبایی دندان ها از خمیر دندان های سفید کننده بی کیفیت بدون فلوراید استفاده می کنند که این امر موجب پوسیدگی دندان ها به مرور زمان می شود.

3) بهداشت زبان و لثه رعایت شود

در مراقبت از دندان ها اهمیت بهداشت زبان به اندازه بهداشت دندان ها اهمیت بسیاری دارد. همانگونه که باکتری های بر روی دندان می نشینند به همان اندازه یا بیشتر نیز به دلیل وجود پرزهای ریز بر روی زبان می نشینند. این باکتری های علاوه بر انتقال به دندان ها و آسیب به آن ها باعث ایجاد بوی بد در دهان نیز می شوند. به همین دلیل رعایت بهداشت و اجرای آن برای زبای از اهیمت ویژه ای برخوردار است.

برای نظافت زبان می توانید از برس های مخصوصی که برای این منظور طراحی شده اند استفاده کنید یا به وسیله مسواک به آرامی سطح زبان را پاک کنید.

4) استفاده از نخ دندان

از دیگر نکات مهم برای مراقبت از دندان استفاده از نخ دندان می باشد. زیرا استفاده از نخ دندان به اندازه ی مسواک زدن برای بهداشت دندان ها اهمیت بالایی دارد. بعضی از نوحی دندان از جمله فواصل میان دندان ها با مسواک زدن تمیز نمی شود لذا برای تمیز کردن آن ها و از بین بردن ریز غذا ها باید از نخ دندان استفاده شود.

توجه داشته باشید استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن دندان را با دقت و به آرامی انجام دهید. همچنین در هنگام نزدیک شدن آن به لثه به آرامی هر چه بیشتر نخ را حرکت دهید تا موجب آسیب به لثه و خونریزی آن نشود. برای این منظور سعی کنید به صورت اریبی از بالا به پایین و بر عکس انجام دهید و از کشیدن نخ دندان میان دندان های آسیاب نیز غافل نشوید.

استفاده از نخ دندان

5) استفاده از دهان شویه

اغلب مردم بر این باورند که استفاده از دهان شویه ضرورتی ندارد و تنها به همان مسواک زدن و استفاده از نخ دندان اکتفا می کنند. اما باید خاطر نشان کرد که دهان شویه اسید موجود در دهان را کاهش داده و از پوسیدگی دندان ها توسط این اسید ها جلوگیری می کند.

برای این منظور می توانید از دهان شویه های فلوراید دار استفاده کنید و به مدت 2 دقیقه در دهان حرکت داده تا همه ی نقاط دهان و دندان را تمیز کند. در صورتی که دسترسی به دهان شویه های فلورایدار ندارید می توانید از محلول آب و نمک استفاده کنید.

6) نوشیدن فراوان آب

همانطور که می دانید مصرف آب ارتباط مستقیمی با سلامتی بدن دارد به همنی خاطر به یکی از نکته های مهم مراقبت از دندان ها مبدل شده است. زیرا مصرف آب زیاد در طول روز می تواند مواد چسبنده در دهان و دندان ها را پاک کند. این عمل در آخر موجب کاهش فرسودگی دندان ها و افزایش طول عمر آن ها می شود. لذا برای بهره مندی از دندان هایی سالم و زیبا میزان مصرف آب را در طول روز افزایش دهید.

7) افزایش مصرف میوه و سبزیجات

از دیگر راه های مراقبت از دندان مصرف میوه و سبزیجات می باشد. زیرا مصرف میوه و سبزیجات تازه به دلیل وجود فیبر زیاد باعث سالم ماندن دندان ها و افزایش طول عمر آن ها میگردد.

8) کاهش مصرف غذاهای قندی

مراقبت از دندان به کاهش مصرف مواد قندی نیز مربوط می باشد. مواد قندی پس از مصرف چنانچه در دهان باقی بمانند به مواد اسیدی تبدیل شده و باعث آسیب رساندن به دندان ها به خصوص مینای دندان میگردند. نتیجه ی این امر فرسایش و پوسیدگی دندان ها می باشد لذا هر چه مصرف مواد قندی علی الخصوص قند و شکر کاهش پیدا کند سلامتی دندان ها را تا سالیان سال تضمین می کند.

9) عدم استعمال دخانیات

مصرف سیگار نه تنها به دندان ها آسیب میرساند بلکه مصرف آن روی کل سیسیتم بدن تاثیرات منفی را در بر دارد. مصرف سیگار یا قلیان سبب بد رنگ شدن دندان های ، ایجاد بوی بد دهان و بیماری های مربوط به لثه می شود. همچنین به پوسیدگی و فرسایش هر چه زودتر دندان ها نیز کمک می کند. به همین خاطر عدم استفاده از دخانیات یک از 10 نکته ی مهم مراقبت از دندان شمرده شده است.

10) مراجعه مرتب به دندانپزشک

نکته ی آخر درباره ی مراقبت از دندان مراجعه به موقع به دندانپزشک می باشد. همانطور که در مقدمه گفته شد بسیاری از مردم تا هنگامی که مشکلی برای دندان ها ایجاد نشده و دردی را احساس نکنند از مراجعه به دندانپزشک امتناع می کنند. اما یکی از نکات اصولی مراقبت از دندان این است که حتی در صورت احساس نکردن درد نیز حداقل هر 6 ماه یک بار برای پیگیری و پیشگیری به دندنپزشک مراجعه کنیم. این امر باعث می شود که در صورت وجود پوسیدگی و پیشروی آن در اسرع زمان توسط پزشک درمان شود.

مشاوره برای مراقبت از دندان ها را از کجا می توان دریافت کرد؟

دکتر آقاجری متخصص دندانپزشکی و ایمپلنت دندان می باشد که در صورت هر گونه مشکل و بیماری به درمان و رفع مشکل پرداخته و مهم ترین نکات مراقبت از دندان ها را به طور رایگان به بیماران خود ارائه می دهد.

ایا دندان های شیری کودکان نیز نیاز به مراقبت دارند؟

از آن جا که دندان های شیری در فک ریشه دارند و در تکلم و جویدن غذا به کودک کمک می کند در نتیجه باید مراقبت از آن ها را جدی گرفت.

هر چند وقت یک بار باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

مراجعه به دندانپزشک هر 3 ماه یک بار باید صورت پذیرد اما نهایتا می توان هر 6 ماه یک بار جهت ویزیت به دندانپزشک مراجعه کرد.

4.8/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *