10مورد شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان که باید بدانید.

عوارض ایمپلت دندان چیست؟

عوارض ایمپلنت دندان: در طی سالیان محبوبیت ایمپلنت دندان به جهت جایگزین دندان از دست رفته افزایش رفته و افراد بیشتری اقدام به کاشت دندان به جای نصب دندان مصنوعی کرده اند. کاشت ایمپلنت دندان در حقیقت یک عمل جراحی محسوب می شود که طی آن استخوان فک به همراه بافت لثه ی کناری آن با استفاده از ابزارآلات مخصوص برش و سواراخ شده و سپس پایه ایمپلنت تیتانیومی درون آن قرار می گیرد.


برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع ایمپلنت و همچنین قیمت ایمپلنت دندان بر روی لینک زیر کلیک نمایید.


این عمل جراحی همانند تمامی عمل های جراحی که صورت می گیرد ممکن علاوه بر مزایا و رفع بسیاری از مشکلات با عوارضی همراه شود که ممکن است ناشی از عدم تخصص دندانپزشک، استفاده از ابزارآلات استریل نشده و…. باشد به این دسته از عوارض های پس از عمل کاشت دندان، عوارض ایمپلنت دندان گفته می شود.

توجه به عوارض ایمپلنت دندان بسیار مهم می باشد و در صورتی که برای درمان آن ها اقدامی صورت نگیرد ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

در صورتی که عمل کاشت ایمپلنت توسط یک متخصص با تجربه انجام شود احتما وقوع عوارض ایمپلنت دندان بعد از جراحی بسیار کم می باشد، اما به منظور ارائه در ادامه به برخی از مهم ترین عوارض ایمپلنت دندان اشاره کرده ایم تا با دیدی بهتر و بررسی تمامی جوانب اقدام به کاشت دندان کنید.

بهترین مرکز درمان عوارض ایمپلنت دندان کدام است؟

بسیاری از عوارض ایمپلنت دندان با استفاده از عکس برداری بعد از جراحی تشخیص داده می شوند. از همین رو بسیار مهم است که علاوه بر متخصصان ایمپلنت، رادیولوژیست های نیز با آن ها آشنا باشند و بتوانند نوع عوارض پیش آمده را تشخیص دهند.

لازم به ذکر است در صورتی که کاشت ایمپلنت توسط یک متخصص حرفه ای و متبحر انجام شود امکان وقوع عوارض بعد از کاشت ایمپلنت دندان بسیار کم و چه بسا غیر ممکن می شود. از این جهت توصیه می شود در انتخاب دکتر دندانپزشک خود دقت عمل به خرج داده و در فرصت مناسب پیگیری های لازمه را از نظر تخصص، میزان جراحی های موفق، میزان مراجعه کننده های راضی و…. انجام دهید.

انواع عوارض ایمپلنت دندان

عوارضی که پس از کاشت ایمپلنت دندان بروز می کند در دو نوع وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم:

عوارض ایمپلنت دندان کوتاه مدت

تعداد کمی از عوارض وجود دارد که در زمان کوتاهی بعد از جراحی بروز می شوند و با مراقبت های لازمه درمان پیدا می کنند. این عوارض شامل:

  • درد ایمپلنت همواره یکی از موضوعات مهم برای بیماران بوده است. باید بگوییم که این درد در زمان جراحی به وسیله ی بی حسی کنترل می شود و با از بین رفتن اثر بی حسی مجددا بروز می کند که با مصرف دارو های مسکن تجویز شده از سوی دندانپزشت قابل کنترل و درمان است.معمولا درد ایمپلنت پس از یک هفته درمان می شود.
  • تورم در ناحیه لپ و گونه نیز از جمله عوارض کوتاه مدت ایمپلنت می باشد که به وسیله کمپرس یخ بهبود می یابد و جای هیچ نگرانی ندارد.
  • عدم باز شدن دهان به اندازه ی کافی تا چند روز پس از کاشت ایمپلنت امکان پذیر نبوده و همراه با درد می باشد که با مراقبت های لازمه پس از مدت کوتاهی درمان می شود.

عوارض ایمپلنت دندان طولانی مدت

برخی از عوارض ایمپلنت ممکن از پس از مدت زمان طولانی پس از کاشت دندان ایجاد شود یا پس از گذشت مدت زمانی کوتاه بروز کرده اما درمان طولانی مدتی را به همراه داشته باشد که شامل موارد زیر است:

  • یکی از شایع ترین عوارض بعد از ایمپلنت دندان، شل شدن دندان کناری می باشد.
  • در ایمپلنت دندان جلو فک بالا در برخی از افراد ممکن این این عوارض به وجود بیاید که مقدار کمی سایر دندان ها بلند شود اما به دلیل ثابت بودن ایمپلنت این امکان برای آن وجود نداشته در نتیجه اختلاف قد تاج دندان ایمپلنت با سایر دندان بسیار مشهود می شود.
  • پس زدگی ایمپلنت یکی از عوارض ایمپلنت دندان می باشد که در صورت عدم رعایت نکاتی که توسط دندانپزشک گفته می شود ممکن است رخ دهد. (منظور از پس زدگی همان جوش نخوردن پایه تیتانیومی ایمپلنت به استخوان فک است.) به عنوان مثال اگر در محل کاشت ایمپلنت عفونت باقی مانده باشد احتمال پس زدگی را به وجود می آورد.
  • افرادی که از دخانیات و سیگار استفاده می کنند همواره گفته می شود که احتمال عدم موفقیت ایمپلت بیش از سایرین می باشد. اگر مدتی پس از جراحی استعمال سیگار را کنار نگذارید ممکن است دچار عوارض ایمپلنت بعد از جراحی شوید.
  • در افراد دیابتی نیز ممکن است عوارض ایمپلنت دندان بروز کند. ( البته اگر دیابت به طور مرتب کنترل شود جای هیچ نگرانی را برای بیماران گرامی نخواهد داشت.)
  • از عوارض دراز مدت ایمپلنت دندان می توان به افتادن تاج دندان یا شل شدن آن اشاره کرد.
  • شل شدن پیچ اباتمنت از دیگر عوارض دراز مدت ایمپلنت است که به دلیل فشار بیش از حد ممکن است برای بیماران اتفاق بیوفتد.

آیا ایمپلنت سرطان زاست؟

گاهی به دلیل ناآگاهی و نداشتن تخصص در هر زمینه شایعات مختلفی منتشر می شود که منبع صحیحی را به دنبال ندارد. یکی از شایعات پراکنده شده در بین افراد احتمال ایجاد سرطان پس از کاشت ایمپلنت دندان می باشد. در این خصوص باید گفت که طبق مطالعات و پژوهش های انجام شده هیچ رابطه ای بین سرطان فک و صورت با ایمپلنت دندان وجود ندارد.

موارد که از عوارض ایمپلنت دندان نام بردیم نادر و قابل درمان هستند. با مراجعه به یک پزشک حاذق و متخصص آشنا به علم روز می توانید این عوارض را درمان کنید.

4.7/5 - (21 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. حمید خنجعلی گفت:

    ولی بازم با وجود معایب، ایمپلنت به دندان پوسیده میارزد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *