10 مورد از علائم عفونت ایمپلنت دندان

در مورد عفونت ایمپلنت دندان چه می دانید؟

ایمپلنت دندان مانند هر روش دیگر جراحی و دندانپزشکی ممکن است باعث بروز عارضه شود. یکی از شایعترین عارضه ای که بیماران پس از کاشت ایمپلنت با آن مواجه می‌شوند عفونت ایمپلنت دندان یا اصطلاحاً پری ایمپلنتیت Peri Implantits است. در برخی موارد عفونت ایمپلنت دندان خیلی شایع نیست و می توان با مراجعه به دندانپزشک و استفاده از آنتی بیوتیک از تشدید آن جلوگیری کرد. اگر درمان به موقع اتفاق نیفتد ایمپلنت را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی ممکن است باعث شکستن ایمپلنت و مشکلات دیگر شود.

عفونت ایمپلنت دندان در مواقعی اتفاق می افتد که دنداپزشک مورد نظر از ابزارهای استریل استفاده نکرئ و همچنین با به کار گیری مواد و ایمپلنت بی کیفیت کاشت دندان را به اتمام رسانده است. توجه داشته باشید قیمت ایمپلنت دندان تضمینی برای کیفیت بالای آن نمی باشد. در نتیجه در هنگام انتخاب پزشک خود توجه لازم را کرده و قبل از هر گونه اقدامی اطلاعات خود را نسبت به انواع برندهای ایمپلنت دندانی افزایش دهید.

یکی از دندانپزشکانی که در زمینه درمان عفونت ایمپلنت دندان تبحر بالایی دارد دکتر صادق آقاجری است که از روش های نوینی برای درمان استفاده می کند و یکی از بهترین متخصصان شهر تهران به شمار می رود. تمام هزینه ها در این مطب بسیار مناسب است و تمام بیمه ها را شامل می شود. در ادامه این مقاله به طور کامل به نشانه های عفونت ایمپلنت می پردازیم:

علل ایجاد عفونت ایمپلنت دندان

علت اصلی بروز عفونت ایمپلنت دندان، وجود باکتری است. در صورتی که بهداشت دهان و دندان به درستی صورت نگیرد باکتری ها در دهان به راحتی رشد می کنند و باعث ایجاد بیماری های لثه و آسیب به دندان ها می شود. به طور کلی عفونت ایمپلنت دندان از دو طریق خارج دهان و یا داخل دهان ایجاد می شوند. یعنی ممکن است دهان در محیط بیرونی با شئ تماس داشته باشد و به این طریق عفونت وارد دهان شود.‌

منظور از منابع داخل دهان بزاق، بیماری لثه، مخاط، لوزه و زبان است. از این طریق ممکن است عفونت وارد دهان شود و به دندان و ایمپلنت آسیب وارد کند که باید برای جلوگیری از این عارضه کوچکترین علائم را جدی گرفت. ایجاد عفونت ایمپلنت دندان به مدت زمان خاصی محدود نیست و ممکن است بلافاصله پس از کاشت یا حتی با گذشت چند ماه اتفاق می افتد.

۱۰ نشانه عفونت ایمپلنت دندان

1. در اکثر مواقع دهان بوی بدی می دهد.
  2. هنگام تنفس متوجه بوی بد آن باشید.
  3. لثه دچار خونریزی باشد.
  4. لثه چرک کند.
  5. لثه دچار تورم و قرمزی باشد.
  6. ایمپلنت دندانی لق شود.
  7. احساس خلا میان لثه و ایمپلنت داشته باشید.
  8. بی حس شدن لثه و لب
  9. با ایمپلنت دندان قادر نباشید به خوبی غذا را بجوید.
  10. دندان کاشت شده به طور شدیدی درد داشته باشد به طوری که با مسکن آرام نگیرد.

۱۰ مورد ذکر شده از شایع‌ ترین علائم بروز عفونت ایمپلنت دندان است. اگر با هر کدام از موارد گفته شده مواجه شدید بهتر است هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا از آسیب های جدی به ایمپلنت و سایر دندان ها جلوگیری کنید.

عوامل تشدید کننده عفونت ایمپلنت دندان

عوامل متعددی هستند که باعث پیشرفت عفونت ایمپلنت دندان می شود که برخی از آنها شامل موارد زیر می شود:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: ایمپلنت مانند دندان های طبیعی به مراقبت منظم احتیاج دارد اگر این مراقبت به درستی صورت نگیرد باکتری در دهان جای خوبی برای رشد پیدا می کند.

نوشیدن الکل و مصرف سیگار: استعمال بیش از حد دخانیات نه تنها به ایمپلنت بلکه به دندان‌های طبیعی نیز آسیب می رساند زیرا موجب خشک شدن دهان می شود و از جریان خون در لثه جلوگیری می کند. به همین خاطر باکتری در دهان ایجاد می شود.

وجود بیماری های لثه: بیماری لثه اگر درمان نشود به ایمپلنت آسیب می رساند و یکی از عواملی است که در ایجاد عفونت نقش دارد.

درمان عفونت ایمپلنت دندان

• استفاده از آنتی بیوتیک

اگر با مشاهده علائم عفونت ایمپلنت دندان سریعاً به دندان پزشک مراجعه شود برای درمان فقط آنتی بیوتیک تجویز می شود و یا در بعضی مواقع ممکن است ایمپلنت را تعویض کنند.

• درمان بدون نیاز به جراحی

زمانی که تازه متوجه عفونت ایمپلنت دندان در دهان خود شده باشید اگر در زمان مناسب اقدام کنید دیگر نیازی به جراحی نیست. دندانپزشک محل آلوده به عفونت را دستگاه مخصوص شستشو می دهد و با برس های چرخان محل عفونت را پاکسازی می کند. برای نتیجه بهتر باید از آنتی بیوتیک های موضعی نیز استفاده شود که دندانپزشک آن را تجویز می کند.

• درمان با جراحی

هنگامی که عفونت باعث تحلیل استخوان های فک شود باید برای درمان عفونت ایمپلنت دندان جراحی صورت بگیرد و دیگر آنتی بیوتیک و دارو تاثیری ندارد. اگر عفونت باعث شل شدن ایمپلنت شده باشد دندانپزشک ایمپلنت را از دهان خارج می کند و پس از گذشت چند روز آن ناحیه باید جراحی شود و زمانی که عفونت به طور کامل رفت شد می توان ایمپلنت دندان قرارداد.

نکات مهم پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان

• اگر کاشت ایمپلنت انجام داده‌ اید حتماً به صورت منظم هر ۶ ماه یکبار برای چکاپ به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا پزشک در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت از پیشروی آن جلوگیری کند تا باعث آسیب به سایر دندان ها نشود.
  • بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید. به طور مرتب از مسواک و دهان شویه استفاده کنید تا نه تنها به اینپلنت بلکه به سایر دندان های طبیعی نیز آسیبی وارد نشود.
  • هنگام کاشت ایمپلنت در مورد نحوه نگهداری و مراقبت آن حتما از پزشک خود سوال کنید‌ و طبق دستورات پزشک عمل کنید.

دلیل اصلی عفونت دندان چیست؟

از نشانه های بارز عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

مهم ترنی و شایع ترین نشانه های عفونت ایمپلنت دندان احساس بوی بد دهان و تنفس خیلی بد بود- جویدن غذا سخت- خونریزی، تورم و قرمزی لثه- لق شدن ایمپلنت دندان- وجود فضای خالی بین لثه و ایمپلنت و..

4.9/5 - (15 امتیاز)