جراحی لثه

انواع جراحی لثه کدام است؟

در صورت بروز بیماری لثه ، چندین نوع جراحی لثه وجود دارد که ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند. شایع ترین علت بیماری لثه زمانی است که باکتری ها بیش از حد در دهان شما رشد میکنند و پلاک اضافی ایجاد می شود و بدن شما قادر به مقابله با عفونت نیست. با این وجود برخی از عوامل ، از جمله داروها و بیماری های مزمن ، می توانند فرد را مستعد ابتلا به بیماری لثه کنند ، حتی اگر او از روال کامل مراقبت از دهان پیروی کند.

دکتر صادق آقاجری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت دندان با بررسی و مشاهده وضعیت بیماری لثه شما با رعایت نکات پزشکی بهترین جراحی بدون عوارض جانبی بعدی برای شما انجام می دهد .

انواع مختلفی از جراحی لثه :

اگر بیماری لثه به اندازه ای شدید باشد که نیاز به جراحی داشته باشد ، دندانپزشک شما ممکن است برخی از این انواع جراحی لثه را به عنوان راه هایی برای درمان این مشکل مورد بحث قرار دهد:

جراحی فلپ لثه

در این روش ، جراح شما لثه ها را عقب می زند و باکتری ها را از بین می برد. پریودنتیست (متخصص لثه) بافت لثه را در مقابل دندانهای شما ایمن می کند.

در این روش عمق ریشه دندان پاکسازی می شود و لثه به طور موقت به عقب برگردانده می شود. زمانی که درمان آنتی بیوتیکی، روت پلنینگ و اسکیلینگ برای درمان بیماری لثه جواب ندهند از این درمان استفاده می شود.

جراحی لثه برداری یا جداسازی تاج های دندان

گاهی ممکن است روی دندان با لثه ها پوشانده شود و بهداشت دندان را به مخاطره بیندازد. پس از بی حسی کامل و بدون درد، جراح قسمتی از لثه را برش می دهد وآن را از دهان خارج می کند.

همچنین ممکن است در اثر بالا بودن لثه دندان کوتاه و نا زیبا به نظر برسد به همین دلیل این جراحی به زیبایی دهان و دندان نیز کمک می کند.

جراحی پیوند لثه

در اثر تحلیل رفتن لثه ریشه های دندان نمایان می شود.با جراحی پیوند لثه، این مشکل حل شده و از پس روی بیشتر لثه و از بین رفتن استخوان جلوگیری می‌کند.عمل پیوند لثه برای پوشش دادن ریشه‌ها و رشد بافت لثه در محل تحلیل رفتن لثه،

استفاده شود. در جراحی پیوند لثه ، دندانپزشک بافت لثه را از سقف دهان شما یا یک مکان دهنده‌ی دیگر برای پوشاندن سطح ریشه‌ی نمایان شده برمی‌دارد.

این عمل می‌تواند برای یک یا چند ریشه استفاده شود و حتی برای خط لثه‌ی شما و نیز کاهش حساسیت دندان نیز این عمل صورت می پذیرد. پیوند لثه می‌تواند یک راه پیشگیری از تحلیل رفتن بیشتر لثه و از دست دادن استخوان باشد.

جراحی پیوند لثه

پیوند استخوان در جراحی لثه

پیوند استخوان با جراحی لثه یک راه حل مناسب برای جایگزین کردن بافت‌ استخوانی تحلیل رفته و کمک به رشد طبیعی استخوان ها می باشد. گاهی برای انجام ایمپلنت دندان استخوان فک شرایط مناسبی ندارد ، با این نوع جراحی لثه امکان ایمپلنت فراهم می شود.

جراحی با لیزر

می‌شود، می‌تاباند. کیسه‌ی پریودنتال در میان دندان‌ها و لثه قرار دارد.

سپس با تجهیزات مخصوص دندانپزشکی و مقیاس اولتراسونیک، رسوبات که باعث قرمزی، خونریزی و ورم لثه می شوند، به آرامی از سطح ریشه برداشته می‌شوند. زمانی که قسمت آسیب دیده به طور کامل تمیز شود ، استخوان شروع به ترمیم می‌کند .

از جراحی لثه (فلپ) چه انتظاری دارید؟

جراحی فلپ لثه نوعی جراحی است که اغلب برای درمان بیماری لثه استفاده می شود. اگر قرار است تحت عمل جراحی فلپ لثه قرار بگیرید ، اینجا چه انتظاری دارید:

قبل از عمل

قبل از هر عمل جراحی لثه ، بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه دریافت خواهید کرد. همچنین ، پریودنتیست شما دندان های شما را تمیز می کند.

شما باید از پریودنتیست خود انتظار داشته باشید که درمورد هرگونه دارو و بیماری مزمن که ممکن است بر جراحی تأثیر بگذارد ،از شما سؤال کند.

در حین عمل جراحی

در زمان جراحی جراح لثه ها را به عقب خم می شوند تا تا بتوانند به بافت زیر لثه برسد. بافت آلوده در زیر و بین دندانها برداشته می شود و سپس جراح اقدام به برداشتن پلاک و باکتری های زیر لثه می کنند.

همچنین نقاط خشن را روی ریشه های دندان صاف خواهد کرد که می تواند عود بیماری لثه را موجب شود.

بعد از عمل

جراح لثه ها را با استفاده از بخیه ها مجدداً کنار هم قرار می دهد. ممکن است بخیه ها قابل جذب باشند ، یا ممکن است مجبور شوید هفت تا 10 روز بعد از عمل جراحی آنها را بخیه ها با مراجعه به دندانپزشک بکشید.

جراح همچنین پانسمان جراحی مخصوصی به نام بسته پریودنتال را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار می دهد.

علائم بیماری التهاب لثه

یکی از بیماری های رایج در رابطه با لثه، التهاب لثه میباشد که در ابتدا شاید بنظر نیاید اما رفته رفته و هرچه که زمان بیشتر میگذرد، خود را بیشتر نشان میدهد. هم چنین برای تشخیص آن باید یک سری علائم را در نظر گرفت.

برای مثال بوی بد دهان با وجود زدن مسواک میتواند نشانه ای برای التهاب لثه باشد. درد کردن بی دلیل ناحیه لثه در هنگام جویدن غذا، نیز میتواند دلیلی باشد تا به یک پزشک متخصص لثه مراجعه کنید. در کنار همه اینها قرمزی بیش از حد و خونریزی بی دلیل لثه را نباید نادیده گرفت.

سوالات متداول

اگر اخیراً توسط دندانپزشک یا پزشک لثه (پریودنتیست) به شما گفته شده که به جراحی پیوند لثه احتیاج دارید ، وحشت نکنید. معمولا جراحی لثه ترسناک تر از آنچه که هست تصور می شود. پیوند لثه ممکن است برای محافظت از دندانهای شما از زمانی که لثه تحلیل می رود لازم باشد ، یا ممکن است به عنوان یک راه برای بهبود ظاهر لبخند شما انتخاب شود.

این رایج ترین روشی است که برای درمان ریشه در معرض دید قرار گرفته استفاده می شود. در طی روش ، یک لایه پوستی از سقف دهان شما بریده می شود و بافتی از زیر فلپ ، به نام بافت همبند subepithelial برداشته می شود و سپس به بافت لثه اطراف ریشه در معرض دید بخیه زده می شود. پس از برداشتن بافت همبند از زیر فلپ پالاتال ، فلپ به پایین دوخته می شود.

درد در حین جراحی به وسیله مواد بی حسی کنترل می شود و تقریبا دردی احساس نمی شود. درد بعد از عمل بستگی به نوع عمل دارد اگر بافتی از سقف دهان جدا نشده باشد درد بسیار کم است اکر جدا شده باشد ممکن است تا چند روز احساس درد وجود داشته باشد.

جراحی لثه

همین حالا فرم زیر را پر نمایید