جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل، دکتر آقاجری

جراحی دندان عقل : به دندان های آسیاب چهارم دندان عقل می گویند که یکی از دندان های دائمی است. دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان رشد میکند. ممکن است برخی افراد هیچ وقت دندان عقل نداشته باشند که این موضوع ارثی است. همچنین در برخی مواقع ممکن است یک فرد بیشتر از چهار دندان عقل داشته باشد. دندان عقل تقریباً در سن 17 تا 25 سالگی در دهان ظاهر می شود.

دکتر آقاجری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت با نزدیک به 20 سال سابقه، یکی از با تجربه ترین دندانپزشکان در زمینه جراحی دندان عقل نهفته ، ایمپلنت دندان، لمینت و… می باشد که برای راحتی بیماران در پرداخت هزینه ها از جمله خدماتی مثل ایمپلنت دندان با اکثر بیمه‌های کشور قرارداد دارد .

انواع دندان عقل کدام است ؟

دندان عقل به سه نوع تقسیم می شود: دندان عقل که به شکل کامل رشد کرده است، نیمه نهفته و یا کاملاً نهفته باشد. حتی امکان دارد این دندان اصلاً بوجود نیامده باشد یا حتی بیشتر از یک دندان عقل نهفته در هر سمت فک وجود داشته باشد. دندان عقل برای رشد مانند هر دندان دیگری به فضای کافی در استخوان فک نیاز دارد،در صورتی که این فضای لازم را نداشته باشد نمی‌تواند به صورت کامل از لثه خارج شود و به صورت نهفته یا نیمه نهفته ظاهر می شود.

جراحی دندان عقل نهفته

تشخیص انواع دندان عقل به چه صورت است ؟

شما می توانید با معاینه دهان خود و پیدا کردن چهار دندان در انتهای فک خود از وجود دندان عقل مطمئن شوید ولی اگر این دندان ها مشاهده نشد یعنی دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته است. دندانپزشک برای اطمینان به یک عکس رادیولوژی نیاز دارد تا بتوانند با بررسی عکس، به موقعیت و نوع دندان عقل پی ببرد.

مشکلاتی که دندان عقل به وجود می آورد چیست ؟

اگر دندان عقل نیمه نهفته باشد غذا و باکتری ها در لثه اطراف دندان قرار می گیرند و به دلیل اینکه این دندان انتهای فک قرار دارد تمیز کردن آن سخت است. اگر مواد غذایی و باکتری مدت زیادی در لثه بماند منجر به تشکیل پلاک می شود. پلاک به یک لایه چسبنده گفته می شود که روی دندان ها قرار می گیرد و زمانیکه اسید حاصل از فعالیت باکتری ها با بزاق دهان و باقیمانده مواد غذایی ترکیب شود تشکیل می شود. اگر پلاک ایجاد شده، تمیز نشود مشکلاتی به وجود می آید:

پوسیدگی یا همان کرم خوردگی دندان :پلاک زمانی که سطح دندان را بشکند پوسیدگی دندان ایجاد می شود که اگر پیشرفت کند دندان را سوراخ میکند و باعث آسیب به دندان می شود.

بیماری های لثه :هنگامی که اسید از پلاک آزاد شود عفونت لثه رخ می دهد و لثه دچارعلائمی مثل قرمز شدن، متورم شدن و حالت درد نشان می‌شود . بیماری های لثه دندانهای کناری و استخوان اطراف دندان عقل را  درگیر می کند.

پری کورونیت :زمانی که در بافت نرم اطراف دندانها عفونت ایجاد شود پری کورونیت رخ می‌دهد.

آبسه :هنگامی که دندان عقل یا بافت اطراف آن توسط عفونت باکتری ها چرک کند آبسه تشکیل می شود.

کیست :در برخی مواقع اگر دندان عقل جراحی نشود باعث به وجود آمدن کیست می شود.

لزوم جراحی دندان عقل نهفته

لزوم کشیدن یا جراحی دندان عقل چیست ؟

دندانهای عقل اگر در جای درست خود رشد کنند مانند هر دندان دیگری مفید است. خیلی از افراد اعتقاد دارند نباید دندان عقل را کشید و باید آن را ترمیم کرد. تا زمانی که دندان عقل باعث ایجاد درد و ناراحتی نشود کشیدن آن لزومی ندارد. زمانی که این دندان باعث آسیب به دندانهای مجاور شود و به شکل درستی رشد نکرده باشد و فرد در انتهای دهان خود درد احساس کند باید حتما به دندانپزشک مراجعه شود. دندان عقل به دلیل دسترسی کم نسبت به دیگر دندان ها بیشتر دچار پوسیدگی می شود. دندانپزشک پس از معاینه تشخیص می دهد که دندان عقل نهفته نیاز به کشیدن یا جراحی دارد. برای تشخیص بهتر، دندانپزشک عکس رادیولوژی دندان را مشاهده می کند تا تصمیم درستی بگیرد.

روش های جراحی دندان عقل نهفته

کشیدن دندان عقل :اگر دندان عقل نهفته نباشد و به طور کامل رشد کرده باشد نیاز به کشیدن ساده دارد. این کار توسط دندانپزشک با بی حسی موضعی انجام می شود. دندانپزشک از طریق سوزن باریکی ماده بی حس کننده را در اطراف لثه دندان موردنظر تزریق می کند سپس با استفاده از تجهیزات لازم دندان عقل کشیده می شود.

جراحی دندان عقل نهفته : زمانی که دندان عقل کاملاً نهفته باشد یا بخشی از آن را لثه پوشانده باشد جراحی دندان عقل نهفته صورت می گیرد. در جراحی، دندانپزشک به کمک سوزن باریک ماده بی حسی را به اطراف لثه های دندان تزریق می کند و سپس در اتاق عمل بیمارستان برای بیهوش کردن بیمار از داروی IV یا همان داروی بیهوشی استفاده می شود. جراحی دندان عقل نهفته نیاز به برشی کوچکی در لثه دارد تا دندان عقل بصورت کامل از آن خارج شود.

جراحی دندان عقل نهفته باید توسط دندان پزشک مجرب انجام شود تا دوران نقاهت آن کمتر باشد. دکتر صادق آقاجری متخصص جراحی لثه و ایمپلنت با سابقه بالا در زمینه تمامی خدمات دندانپزشکی جراحی دندان عقل نهفته را با کمترین درد و پیشرفته ترین روش های پزشکی انجام می دهد.

توصیه های لازم برای بهبود پس از جراحی دندان عقل نهفته

•  آب دهان خود را به آرامی قورت دهید.
  • از سمت دندانی که جراحی شده غذا نجوید.
  • از استعمال دخانیات و سیگار خودداری شود.
  • برای تسکین درد و ورم از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • فعالیت های سنگین و ورزش کردن را برای چند روز کنار بگذارید.
  • بهتر است در چند روز اول برای نوشیدن مایعات از نی استفاده کنید.
  • هنگام خواب به کمک یک بالش اضافه سر خود را کمی بالا نگه دارید.
  • در 24 ساعت اول از دهانشویه و نوشیدنی های گرم استفاده نکنید.
  • اگر ورم و خونریزی شدید داشتید حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • شب اول پس از جراحی مسواک نزنید و روزهای بعد به آرامی مسواک بزنید.
  • اگر درد زیادی داشتید از مسکن هایی که دندانپزشک تجویز کرده به موقع استفاده کنید.
  • بعد از جراحی دندان عقل خونریزی طبیعی است و نیازی به مراجعه به دندانپزشک نیست.
  • از خوردن غذاهای سفت و داغ خودداری شود. در 24 ساعت بعد از جراحی، بهتر است غذاهای آبکی مثل سوپ مصرف کنید.
  • پس از 24 ساعت می توانید برای تمیز شدن دهان از لخته های خون، دهانشویه ضدعفونی کننده به مدت چند روز استفاده کنید.
  • اگر خونریزی داشتید یک تکه گاز استریل تمیز و به اندازه کم، روی محل جراحی قرار دهید و دهان را با فشار ملایم بسته نگه دارید.

هزینه جراحی دندان عقل چقدر است ؟

اگر دندان عقل شما کامل رشد کرده باشد یعنی نیازی به جراحی دندان عقل نهفته نیست و دندان نیاز به کشیدن ساده دارد قیمت آن پایین تر از جراحی می شود و اگر دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته باشد هزینه جراحی دندان عقل با توجه به موقعیت دندان، حجم جراحی و… متفاوت است که دندان پزشک پس از معاینه کامل هزینه را تعیین می کند.

اگر از بیمه های دندانپزشکی برخوردار باشید شرکت بیمه تمام یا بخشی از هزینه جراحی دندان عقل نهفته را پرداخت می کند. پرداخت هزینه بستگی به شرکت بیمه دارد. دکتر آقاجری متخصص ایمپلنت و جراحی لثه، با بیشتر بیمه های کشور مانند بیمه ایران، دانا، آتیه سازان حافظ، آسیا و کلیه بانک ها قرارداد دارد.

شما عزیزان می توانید برای مشاوره و اخذ نوبت با شماره های مطب تماس بگیرید.

جراحی دندان عقل

همین حالا فرم زیر را پر نمایید

تلفن : 02122887547-09384444595

برای رزرو نوبت و تماس با ما لطفا کلیک نمایید
لطفا کلیک کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.