دندان عقل نهفته چیست؟

دندان های عقل نهفته، سومین دندان آسیاب در پشت دهان هستند،آنها آ خرین دندان های بزرگسالی هستند که رشد میکنند که دندان عقل نهفته جزو آنها هست. دندان عقل نهفته آخرین دندان هایی هستند که در قسمت انتهایی لثه رشد میکنند. سن رشد دندان عقل نهفته15تا 25سالگی میباشد ودر برخی از افرادمتفاوت است.هنگامی دندان عقل نهفته میشود،که فضایه کافی برای بیرون آمدن یارشد به روش معمول را ندارد. اگر فک نرم و استانداردی داشته باشید، دندان های عقل نهفته مشابه سایردندان ها رشد کرده و با مشکلی روبه رو نخواهیدشد.دندان عقل نهفته می تواند باعث درد و آسیب به دندان های دیگر و سایر مشکلات دندانی شود .اما از آنجایی که دندان های عقل به سختی تمیز می شوند،ممکن است بیشتر از سایر دندان ها در معرض پوسیدگی دندان و بیماری های لثه باشند. در برخی مواقع تشخیص دندان عقل نهفته بسیاردشوار بوده و تنها توسط معاینه پزشک تشخیص داده میشود.

عالئم دندان عقل نهفته؟

نشانه های دندان عقل نهفته در افراد بایکدیگرمتفاوت است .ممکن است هر چهار دندان عقل نهفته باشد.موارد زیر
از جمله رایج ترین عالئم دندان عقل نهفته محسوب میشوند.

  1. احساس درد شدیددر قسمت انتهایی لثه ها به ویژه در زمان جویدن غذا
  2. قرمزی و ورم لثه ها
  3. خونریزی لثه
  4. درد فک وصورت
  5. سخت بازشدن دهان
  6. بوی بد دهان وطعم ناخوشایند دهان
  7. مشاهده دندان در قسمت انتهایی لثه به صورت نصفه
  8. ورم فک و صورت
  9. احساس گوش درد

عوا رض نکشیدن دندان عقل نهفته :

دندان عقل نهفته میتواند مشکلات متعدی در دهان ایجادمی کند.عبارت از

  1. آسیبب به دندان های دیگر
  2. پوسیدگی دندان
  3. بیماره لثه
  4. بهم فشردگی دندان هایا بهم رختگی دندان ها
  5. بیماری کیست
  6. رشدنامنظم دندان
  7. التهاب لثه
  8. مشکلات سینوسی
  9. آسیب عصبی و عروق خونی

زمان کشیدن دندان عقل نهفته:

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل نهفته که به عنوان دندان آسیاب سوم نیزشناخته میشود،بسته به شرایط فردی متفاوت است نمی توان زمان دقیقی به صورت کلی مشخص کرد اما به طور کلی،اغلب توصیه میشود که در اواخر نوجوانی یااوایل دهه بیست،قبل از ایجادعوارض، درد و عفونت دندان های عقل مخصوصا دندان عقل نهفته ونیمه نهفته کشیده شودیاجراحی صورت گیرد.البته عوامل موثر بر آن نیزدر تعین زمان مناسب جراحی دندان عقل تعیین کننده هستنداز این رو بهتر است قبل سن35سالگی دندان عقل نهفته یانیمه نهفته جراحی و خارج گردد

مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل نهفته:

  1. غذای نرم یامایعات بخورید
  2. با دهانشویاآب نمک گرم، زخم را تمیزنگه دارید
  3. از نوشیدنی داغ بپر هیزید
  4. از فعالیت شدیدوورزش کردپرهیزکنید
  5. دندان های دیگرخودرا با دقت تمیزکنید

آیادندان عقل نهفته باعث سردرد میشود؟

بله.دندان عقل نهفته میتواند باعث سردرد شود و این یکً مشکل نسبتارایج است که با بیرون آمدن دندان عقل شما اتفاق میافتد.این نوع دندان یک وضعیت دردناک است که در اغلب موارد منجر به بروز سردرد،سرگیجه و احساس درد در سایرنواحی صورت می شود.

مدت زمان کشیدن دندان عقل نهفته:

تکمیل این عمل جراحی دندان عقل نهفته حدودیک ساعت طول میکشد و بهبودی کامل حدود دو هفته میباشد .گاهی اوقات دندان پزشکان توصیه میکنند قبل از اینکه این چنین مشکلاتی ایجادشوند، دندان عقل را زودتر درآورید.

دندان عقل نهفته فک پاییین چیست

دندان های آسیاب سوم فک پایین کوچک ترین دندان هادر دندان نهفته میباشند،که ًمعموالآن یک شکل مستطیل گرد به خود میگیردکه دارای چهاریاپنج کاسپ(برآمدگی)ونامنظم است.ریشه ها به شدت کاهش یافته و میتوانند با هم ترکیب شوند.دندان عقل نهفته فک پایین در نزدیکی عصب هایاانتقال دهنده حس به زبان و لب ها (اعصاب جمجمه) قرار داردند.

دندان عقل نهفته فک بالا چیست

دندان های آسیاب سوم فک بالا (بالایی) معمولا دارایی یک تاج مثلثی بایک حفره مرکزی عمیق هستند که چندین شقاق نامنظم از آن منشاء میگیرند.ریشه های آنها معموال ً به هم جوش میخورند و میتوانند شکل نامنظم داشته باشنددندان عقل مشکل دار در فک بالا گاهی اوقات میتواندبه حفره سینوسی(حفره در بخش جلوی سر)فشار وارد کند. این فشار میتواندمنجر به درد سینوسی،سردرد شود































دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *