عفونت دندان عقل

درمان عفونت دندان عقل

عفونت دندان عقل، با نام علمی پریکورونیت یکی از مشکلات شایع در افراد می باشد. زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها بافت نرم اطراف دندان عقل را آلوده می‌کنند که معمولا به دلیل دندان عقل نهفته یا مشکل در بهداشت آن ناحیه است. این عفونت ها در صورت عدم رسیدگی به موقع می توانند منجر به ناراحتی و عوارض قابل توجهی شوند. لذا نیاز به کشیدن دندان عقل در مطب دکتر آقاجری می باشد.

مهمترین راهکارهای درمان عفونت دندان

درمان دندان عقل معمولاً شامل موارد متعددی می باشد، برخی راهکارهای خانگی درمان عفونت دندان و برخی پزشکی می باشد. در زیر به برخی از مهمترین موارد اشاره کرده ایم

• معاینه و ارزیابی دندان: دندانپزشک عفونت را ارزیابی می کند و ممکن است کشیدن دندان عقل را برای جلوگیری از عود توصیه کند.
  • تجویز آنتی بیوتیک: برای مبارزه با عفونت باکتریایی و کاهش التهاب تجویز می شود.
  • کاهش درد با مسکن : مسکن های بدون نسخه یا ژل های موضعی ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کنند.
  • شستشو با آب نمک گرم : اینها می توانند تورم را کاهش داده و بهبودی ناحیه آسیب دیده را بهبود بخشند.
  • استفاده از دهانشویه

علائم عفونت دندان عقل

• درد: درد مداوم یا ضربان دار در پشت دهان در نزدیکی دندان آسیب دیده.
  • تورم: التهاب لثه یا گونه های اطراف دندان عفونی.
  • قرمزی: لثه های قرمز یا ملتهب اطراف دندان عقل عفونت کرده.
  • مشکل در جویدن یا باز کردن دهان : درد ممکن است مانع حرکات طبیعی دهان شود.
  • بوی بد دهان: مزه یا بوی بد ناشی از عفونت.
  • تب ناشی از عفونت : در موارد شدید، ممکن است تب ایجاد شود زیرا بدن با عفونت مبارزه می کند

دلیل عفونت دندان عقل

دندان های عقل معمولا بین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند. این دندان ها معمولا در بسیاری از مواقع دچار مشکل می شوند و نیاز به درمان پزشکی و جراحی می باشند. برای اطلاع از قیمت جراحی به صفحه مربوط به قیمت جراحی دندان عقل مراجعه نمایید.

• عدم فضای کافی در دهان برای رشد مناسب دندان عقل.
  • آسیب به دندان های مجاور : دندان عقل ممکن است فقط تا حدی بیرون بیاید و یک پاکت ایجاد کند که در آن باکتری ها تجمع کنند.
  • ایجاد حفره: مشکل در تمیز کردن دندان عقل می تواند منجر به پوسیدگی شود و آنها را مستعد ابتلا به عفونت کند

اگر عفونت دندان عقل درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارض شدیدتر شود، از جمله گسترش عفونت به سایر نواحی بدن، مانند فک یا جریان خون، که به طور بالقوه منجر به سپسیس می‌شود. معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به پیشگیری از این عفونت ها کمک کند.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان عقل

بهترین چرک خشک کن برای عفونت دندان عقل، اغلب آنتی بیوتیک ها برای کمک به کنترل عفونت و جلوگیری از گسترش آن تجویز می شود. آنتی بیوتیک های رایجی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

• آموکسی سیلین: آنتی بیوتیکی از نوع پنی سیلین که اغلب برای عفونت های دندان تجویز می شود.
  • کلیندامایسین: اغلب برای بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند استفاده می شود.
  • مترونیدازول: گاهی همراه با آنتی بیوتیک های دیگر برای عفونت های بی هوازی استفاده می شود.

برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب، از جمله آنتی بیوتیک و دوز صحیح، مشورت با دندانپزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ضروری است. علاوه بر این، ممکن است بسته به شدت عفونت، درمان بیشتری مانند کشیدن دندان را توصیه کنند.

آیا عفونت دندان عقل باعث تورم غدد لنفاوی میشود؟

بله، عفونت دندان عقل می تواند باعث تورم غدد لنفاوی شود. هنگامی که عفونت در دهان رخ می دهد، مانند دندان عقل نهفته یا عفونی، پاسخ ایمنی بدن ممکن است منجر به التهاب غدد لنفاوی، به ویژه غدد لنفاوی در ناحیه گردن و فک شود. این تورم نشانه مبارزه بدن با عفونت است. اگر غدد لنفاوی متورم را همراه با علائم دیگری مانند درد، تب یا مشکل در بلع تجربه کردید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

عفونت دندان عقل چند روز طول میکشد؟

این مدت زمان بستگی به مواردی از قبیل بهداشت دندان و مصرف دارو ها دارد و در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

آیا دندان عقل باعث عفونت گوش میشود؟

ممکن است در مواقعی به علت طولانی شدن عدم پیگیری چنین

برای عفونت دندان عقل چه خوبه؟

همانطور که در مقاله بالا نیز اشاره کردیم، ابتدا مدیریت عفونت با انواع آنتی بیوتیک و راه حل های خانگی باید انجام شود سپس بهتر است به دندانپزشک مراجعه شود تا به صورت کامل مشکل حل شود.

عفونت دندان عقل به کجای بدن میزند؟

علاوه بر درد دندان و همچنین تخریب دندان های مجاور می تواند منجر به درد در سایر نقاط فک و .. شود. همچنین می تواند موجب انتشار عفونت در خون و ایجاد مشکلات داخلی بدن شود.

عفونت دندان عقل چه عوارضی دارد؟

تخریب درندان های مجاور دندان عقل، ایجاد مشکلات فک و صورت، ایجاد مشکلات داخلی