عصب کشی

عصب کشی چیست ؟

عصب کشی یک فرایند در دندان پزشکی برای درمان عصب های دندان و حذف بافت آسیب دیده بکار می رود . عصب کشی با هدف ترمیم دندان های پوسیده ابداع و استفاده شد ، این فرایند بخشی از رایج ترین فرایند های دندان پزشکی است .

چه زمانی نیازمند عصب کشی هستیم ؟

زمانی که پالپ یا بافت نرم داخل دندان به دلایل متعددی دچار پوسیدگی ، عفونت و یا آسیب دیدگی شود . دکتر دندان پزشک برای اینکه تشخیص بدهد که آیا شما نیاز به عصب کشی نیازمند هستید یا خیر با توجه به علائم شما دست به کار میشود .

  1. علائم پوسیدگی و یا پوسیگی دندان عبارت اند از :
  2. احساس درد هنگام مصرف غذا
  3. پدید آمدن جوش و ورم بر روی لثه
  4. مو برداشتن و ترک بر روی دندان
  5. ملتهب شدن لثه و درد شدید
  6. کبود شدن لثه و پوسیدگی بافت دندان
  7. حساس شدن دهان به تغییر دما
  8. درد بدون دلیل دندان
  9. لق شدن دندان ها

چرا عصب کشی کردن به نفع ما است ؟

عصب کشی درمانی ساده اما در عین حال بسیار موثر است که طرفداران بسیاری دارد . عصب کشی  شاید در ظاهر فقط برای کاهش درد انجام شود اما بسیار نتایج گوناگونی می تواند به همراه داشته باشد .

  1. نجات دندان از پوسیدگی و عفونت بیش از حد
  2. جلوگیری از عفونت های جدی در آینده
  3. بهتر و ایمن تر از جراحی 
  4. قابل تعمیر و تغییر
  5. کمک به حفظ های اصلی
  6. افزایش قدرت جویدن 
  7. افزایش زیبایی ظاهر دندان ها
  8. محافظت از دندان های دیگر و جلوگیری از فرسایش

مراحل عصب کشی و روت کانال 

  1. تشخیص : دندان پزشک از طریق معاینه بالینی و تصویر برداری قادر به درک وضعیت دهان و دندان شما خواهد بود و بر اساس میزان حاد بود بودن وضعیت شما برای شما وقت ملاقات تنظیم خواهد کرد .
  2. برنامه ریزی و تعیین وقت :بر اساس شدت پوسیگی یا عفونت، دندانپزشک مورد نظر شما گزینه‌های درمانی مختلفی را برای شما مطرح خواهد کرد. در صورت امکان، حفظ دندان با عصب‌ کشی دندان اولویت دارد ، اما گاهی اوقات کشیدن دندان می‌تواند تنها گزینه روی میز باشد . بسته به سختی فرایند ، ممکن است عصب‌ کشی دندان شما در یک یا چند جلسه انجام شود .  با این بررسی اولیه، بیمار به خوبی آگاه می‌شود که چه انتظاراتی از فرآیند درمان داشته باشد و  کلینیک دکتر آقاجری برنامه درمانی مناسبی را طراحی می‌کند که به بهترین نحو نیازهای بیمار را برآورده سازد.
  3. بی حسی : در این مرحله با سرنگ مقدار مشخصی داروی بی حسی (لیدوکائین) یا دارو های دیگر … ببه قسمت نرم لثه شما تزریق میکند ، سپس بین 10 تا 15 دقیقه صبر میکند تا داروی بی حسی اثر خود را به طور کامل بجا بگذارد ، بعد از زمان گذشته شده ، دکتر دندان پزشک با ابزار مخصوص بخشی از نقاط دهان را لمس میکند تا از بی حسی دهان اطمینان لازم پیدا کند .
  4. دسترسی به داخل دندان : دکتر دندانپزشک برای اینکه به پالپ ( بافت نرم داخل دندان ) دندان دسترسی پیدا کند، با استفاده از دستگاه‌های مخصوص مانند مته پزشک و فرز  مینا و عاج دندان را بر می‌دارد تا به فضای داخلی دندان نزدیک شود. همچنین برای دسترسی راحت‌تر به کانال دندان، برخی از قسمت‌های اطراف دندان حذف خواهند شد. هنگامی که پالپ آلوده یا آسیب دیده در دسترس دکتر قرار میگیرد، متخصص با استفاده از ابزارهای ویژه‌ای به نام فایل دندانپزشکی ، آن را برداشت می کند تا به کانال عصبی دندان برسد، و برای دسترسی بهتر بخشی از قسمت های دندان را با دستگاه می تراشد و جدا میکند .
  5. پاکسازی و ترمیم عصب دندان :   پاکسازی کانال‌ها دو هدف را دنبال می‌کند. هدف اول این است که دندانپزشک از سلامت کانال‌ها اطمینان حاصل کند و هدف بعدی به جهت به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز از وضعیت ریشه و مقدار عفونت است. کارایی این فایل‌ها به این شکل است که در ابتدا از فایل‌های نازک و بعد از آن از فایل‌های ضخیم‌تر استفاده می‌شود تا باکتری‌ها و بافت‌های مرده از کانال خارج گردند. برای این کار دندانپزشک به کمک مواد مخصوصی به پر کردن ریشه دندان می‌پردازد. مواد مورد استفاده برای این کار دارای کیفیت، قیمت و مدل‌های مختلفی هستند که دندانپزشک بهترین آن را با در نظر گرفتن شرایط بیمار انتخاب می‌کند. به مرور زمان دندانی که عصب کشی شده است، دچار حالت شکنندگی می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، دندانپزشک میله‌ای را درون کانال قرار می‌دهد که به علت داشتن نوسان همسان با دندان، با آن جوش خورده تا استحکام  .دندان را افزایش دهد.
  6. پر کردن ریشه دندان : در اتمام تمام مراحل عصب کشی ، دندانپزشک از مواد شیمیایی بهداشتی برای پر کردن تاج دندان استفاده می‌کند. اگر تاج دندان فاقد ساختار کافی باشد ، دندانپزشک باید در مرحله دیگری از روکش دندان برای باز سازی آن استفاده کند .

مراحل مراقبت بعد از عصب کشی

  1. پس از عصب کشی دندان به منظور کاهش درد ناشی از فرایند عصب کشی ، مسکن های تجویز شده را تا پایان دوره درد مصرف کنید . در صورتی که با کمک داروها ، درد تسکین پیدا نکرد ، با دکتر دندان پزشک خود تماس حاصل نمایید .
  2.  پس از عصب کشی دندان، تا چند روز مواد غذایی سفت مصرف نمایید .
  3. در دوره پس از عصب کشی ، به آرامی دندان های خود را مسواک نمایید و از فشار آوردن به دندان عصب کشی شده جدا خودداری نمایید .
  4. به دلیل حساسیت بالای دندان عصب کشی شده به تغییر دما ، از مصرف مواد غذایی بسیار داغ و بسیار سرد اجتناب کنید.
  5. تا زمانی که بعد از فرایند عصب کشی ، روکش محافظ روی دندان قرار داده نشده است، از نخ دندان کشیدن اجتناب نمایید .
  6. در طول مدت های تعیین شده توسط دکتر دندان پزشک ، به مدت مرتب تحت باز بینی قرار بگیرید و به سلامت دهان و دندان خود اهمیت بدهید .

برای دریافت مشاوره رایگان راجب عصب کشی و … و پرسیدن سوالات خود به وب سایت دکتر آقاجری مراجعه نمایید .

  • کلینیک دکتر آقاجری
  • آدرس: تهران ،خیابان شریعتی ،روبروی میرداماد-پلاک 1173- طبقه چهارم
  • آدرس 2 : سعادت آباد بولوار جوریکی- خیابان داوود حسینی بن بست اول- برج تشریفات جنوبی طبقه 2 واحد 6
  • جراح و دندان‌پزشک
  • رزرو وقت: https://draghajeri.com/

جهت دریافت هرگونه سوال با شماره موجود در سایت و چت آنلاین  می توانید با ما در تماس باشید و اگر نمی توانید در ساعات غیر اداری تماس بگیر حتما شماره خود و سوال مورد نظر  را در سایت قرار بدید  تا بتوانیم در اسرع وقت با شما تماس بگیریم

سایت دکتر آقاجری را گروهی از بهترین متخصصین سئو  ایران  انجام دادند

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 

نیاز به کاشت دندان دارید؟

 

 

قیمت بهترین برند های ایمپلنت دندانی را می توانید در لینک زیر می شاهده نمایید. 

Index